O Dakaru se mluví jako o nejtěžším motoristickém závodu světa. A autentické zážitky závodníků, kteří 11. ledna absolvovali již šestou etapu z celkových čtrnácti, to potvrzují. Šest jezdců v barvách Mogulu statečně čelí nebezpečným nástrahám a o nejzajímavější momenty se někteří z nich s námi podělili při rozhovorech.

Olga Roučková – čtyřkolka

Statečná Ollie, jak je v médiích Olga Roučková titulovaná, zažila nejdramatičtější okamžiky, když ve čtvrté etapě uvízla v písku. Pro projíždějící závodníky byla skrytá za hřebenem duny, proto na její vrchol umístila svou výraznou helmu a také vyslala signál pořadateli, že se věnuje opravě přímo na trase. „Když se mi podařilo po hodině mašinu vyprostit, přiletěl nějaký obrovský červený kamion, těsně mě minul a vrazil do čtyřkolky. Řekla jsem si, no dobrý, trsátka z toho nemám, jenom šišaté kolo, tak to zkusím opravit. Tloukla jsem s kolem o kámen, a když se mi ho povedlo jakž takž srovnat, nasadila jsem ho a jela pomalu dál,“ popisuje závodnice krušné chvíle.

Dobře si Olga poradila i s dalším technickým problémem. „Ve třetí etapě mi prasklo lanko plynu. Víc než tři sta kilometrů jsem musela plyn ovládat palcem navlečeným ve smyčce,“ shrnuje nečekanou příhodu a nešetří chválou na fyzioterapeuta, který ji do druhého dne zbavil bolesti v namožené ruce.

V aktuálním pořadí je Olga Roučková v hodnocení čtyřkolek na 38. místě.

Martin Macík – kamion

Pilot kamionu Martin Macík zažil při čtvrté etapě sérii smolných událostí. Na závodním speciálu se nejprve poškodily brzdy, pak tlumiče i dofukování pneumatik. A když už si podle svých slov myslel, že nemůže být hůř, přišel defekt.

Nikdo z týmu Martina Macíka netušil, že následující etapa, v pořadí pátá, přinese situace ještě dramatičtější. „Hned v úvodu druhé části etapy jsme hledali průjezdový bod. Když jsme ho konečně našli, tak jsme se vzápětí zakopali. Po vyhrabání kamionu - Franty, jsme se dostali ke kaňonu zatarasenému převrácenou buginou. Takže hop ven a obrátit ji na kola, abychom projeli. No, a pak přestalo fungovat řízení,“ popisuje Martin Macík útrapy. „Nešlo nám zatáčet doleva ani doprava, což byl velký průšvih. Takže jsme museli začít s opravami. Mechanik Michal Mrkva našel závadu, opravil ji do 15 minut a opět jsme vyjeli. Nasadili jsme tempo a začali předjíždět soupeře, ale znova se objevil problém s řízením. Vyletěli jsme z trati, trochu se potloukli, a pak asi 30 minut opravovali. A když jsme si mysleli, že jsme z nejhoršího venku, tak jsme udělali ještě defekt na pravém zadním,“ doplňuje navigátor František Tomášek. Poté, co posádka bleskově vyměnila kolo, zbývajících 60 km už letěla do cíle jako blesk.

Posádka Martina Macíka si po šesté etapě drží v kategorii kamionů skvělé 4. místo.

Josef Macháček – čtyřkolka

Josef Macháček nabral velkou ztrátu ve čtvrté etapě. V peruánských dunách nejprve spadl ze čtyřkolky a následně se mu poškodila spojka.

„Dva kilometry před cílem jsem to poslal takovým způsobem, že je čtyřkolka zmuchlaná. Není to ale tak strašné. Přistál jsem v kamení a narazil si nohu,“ popisoval Macháček karambol. To však nebyla jediná komplikace, která ho na trase v obrovských peruánských dunách potkala. Macháček musel vyměnit spojku. „Byla obrovská klika, že se během etapy přejížděla silnice a kousek od ní se nacházelo servisní místo. Tam jsme mohli spojku vyměnit. Jinak by to byla konečná,“ doplnil Macháček.

Josef Macháček je v celkovém pořadí čtyřkolek na 22. příčce.